"Κάθε Φύλλο και Ένας Φίλος

Κάθε Φίλος και Ένας Ήλιος"

Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011

Οι δέκα αρχές του Gandhi (Γκάντι)

1. «Πρέπει εσύ να αποτελείς την αλλαγή που θέλεις να
δεις στον κόσμο. Εάν αλλάξεις τον εαυτό σου, θα
αλλάξεις τον κόσμο σου. Εάν αλλάξεις τον τρόπο
σκέψης σου, τότε θα αλλάξουν οι ενέργειές σου, αλλά
και το πως αισθάνεσαι. Και με αυτόν τον τρόπο ο
κόσμος γύρω σου θα αλλάξει.
Όχι μόνο γιατί πλέον θα βλέπεις το περιβάλλον σου
μέσω νέων «φακών» σκέψης και συναισθημάτων,
αλλά και γιατί η αλλαγή μέσα σου μπορεί να σου
επιτρέψει να αναλάβεις δράση με τρόπους που δεν
είχες ποτέ φανταστεί.
2. «Κανείς δεν μπορεί να με πειράξει χωρίς την άδειά μου»
Το τι νιώθεις και το πώς αντιδράς σε κάτι, είναι πάντα δική σου
επιλογή. Μπορεί να υπάρχει ένας «κανονικός» ή ένας κοινός τρόπος
αντίδρασης σε διαφορετικά πράγματα. Το σίγουρο είναι ότι μπορείς να
επιλέξεις τις δικές σου σκέψεις, αντιδράσεις και συναισθήματα σχεδόν
στο κάθε τι. Δεν χρειάζεται να πανικοβάλλεσαι, να αντιδράς υπερβολικά
ή αρνητικά. Τουλάχιστον όχι κάθε φορά και όχι άμεσα. Μερικές φορές,
αντιδρούμε αντανακλαστικά και όχι συνειδητά.
3. «Ο αδύναμος δεν μπορεί ποτέ να συγχωρήσει. Η συγχώρεση είναι το
χαρακτηριστικό του ισχυρού»
4. «Το ‘οφθαλμόν αντί οφθαλμού’ μπορεί να οδηγήσει μόνο στο να τυφλωθεί
όλος ο κόσμος»
Το να καταπολεμάς το κακό με κακό δε πρόκειται να σε βοηθήσει. Μπορείς
πάντα να επιλέγεις τον τρόπο αντίδρασής σου στις καταστάσεις. Όταν
ενσωματώσεις αυτόν τον τρόπο σκέψης στη ζωή σου, τότε θα μπορείς να
αντιδράς με ένα τρόπο που θα είναι πιο χρήσιμος για εσένα και για τους
άλλους. Έχεις συνειδητοποιήσει ότι με το να συγχωρείς και να μην είσαι
δέσμιος του παρελθόντος, θα προσφέρεις σε σένα και τους γύρω σου μία
μεγάλη υπηρεσία; Το να σπαταλάς το χρόνο σου σε αρνητικές εμπειρίες
και σκέψεις, από τη στιγμή που έχεις πάρει όλα τα μαθήματα από αυτές,
δεν θα σου προσφέρει τίποτα. Το πιο πιθανό θα είναι να προκαλέσεις στο
εαυτό σου περισσότερο πόνο και να τον παραλύσεις καθιστώντας τον
ανίκανο να αναλάβει δράση όταν θα πρέπει.
5. «Δεν θέλω να προβλέπω το μέλλον. Είμαι αφοσιωμένος στην παρούσα
στιγμή. Ο Θεός δεν μου έδωσε τον έλεγχο της επόμενης στιγμής, αλλά
αυτής»
Ο καλύτερος τρόπος για να ξεπεράσεις την εσωτερική αντίσταση που συχνά
σε σταματά από την ανάληψη δράσης, είναι να μείνεις στο παρόν όσο το
δυνατόν περισσότερο και να είσαι δεκτικός. Γιατί; Επειδή, όταν ζεις
στο παρόν, δεν ανησυχείς για την επόμενη στιγμή που ούτως ή άλλως δεν
μπορείς να ελέγξεις.
Σημ. αποστολ.Το κάθε παρόν είναι προέκταση του παρελθόντος και
συστατικό στοιχείο του μέλλοντος.
6. «Είναι ανόητο να είσαι πολύ σίγουρος για τη σοφία σου. Είναι υγιές
να υπενθυμίζεις στον εαυτό σου ότι και οι ισχυρότεροι μπορεί να
αποδυναμωθούν και οι σοφότεροι μπορεί να σφάλλουν»
Όταν θεοποιείς ανθρώπους – ακόμη κι αν έχουν καταφέρει εκπληκτικά
πράγματα – κινδυνεύεις να αποστασιοποιηθείς από αυτούς. Συχνά αρχίζεις
να αισθάνεσαι ότι εσύ δεν θα μπορούσες ποτέ να πετύχεις παρόμοια
κατορθώματα. Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι κι αυτοί είναι ανθρώπινα
πλάσματα όπως εσύ, άσχετα με το τι έχουν καταφέρει.
7. «Πρώτα θα σε αγνοήσουν, μετά θα γελάσουν με σένα, μετά θα σε
πολεμήσουν  και τότε κέρδισες»
Να είσαι ανθεκτικός στις δολιοφθορές που σου στήνει ο ίδιος σου ο
εαυτός. Αλλιώς, η εσωτερική σου αντίσταση θα ασθενήσει και θα σε
επισκέπτεται όλο και λιγότερο. Βρες αυτό που πραγματικά θέλεις να
κάνεις και τότε θα βρεις και το εσωτερικό κίνητρο για να συνεχίσεις.
(Ένας λόγος που ο Γκάντι είχε τόσο μεγάλη επιτυχία με τη μέθοδο της μη
βίας, ήταν ότι ο ίδιος και οι οπαδοί του δεν παραιτήθηκαν ποτέ).
8. «Βλέπω μόνο τις αρετές των ανθρώπων. Αφού δεν είμαι αλάθητος, δεν
θα αναλύσω τα λάθη των άλλων»
Όλοι έχουν κάτι καλό μέσα τους. Αν στοχεύεις στη βελτίωση τότε είναι
χρήσιμο να επικεντρώνεσαι στις καλές πλευρές των ανθρώπων. Όταν
εστιάζεις στα θετικά στοιχεία των άλλων, έχεις ακόμα ένα κίνητρο για
να τους βοηθήσεις. Με το να βοηθάς τους άλλους δεν κάνεις μόνο την
δική τους ζωή καλύτερη. Με τον καιρό παίρνεις πίσω ό, τι έδωσες, ενώ
οι άνθρωποι που βοήθησες τείνουν περισσότερο να βοηθήσουν άλλα άτομα.
Έτσι, όλοι μαζί, δημιουργείται μια θετική αλλαγή που όλο και
δυναμώνει.
9. «Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέπτεσαι, αυτά που λες και αυτά που
κάνεις, βρίσκονται σε αρμονία μεταξύ τους»
«Πάντα να στοχεύεις στην πλήρη αρμονία της σκέψης, των λόγων και των
πράξεων. Πάντα να στοχεύεις στο να εξαγνίζεις τις σκέψεις σου και όλα
θα είναι καλά».
Μία από τις καλύτερες συμβουλές για την βελτίωση των κοινωνικών
δεξιοτήτων είναι να συμπεριφέρεσαι με συνέπεια και να επικοινωνείς με
αυθεντικό/ειλικρινή τρόπο. Στους ανθρώπους αρέσει αυτό και ο νους
γαληνεύει όταν οι σκέψεις, τα λόγια και οι πράξεις είναι απόλυτα
ευθυγραμμισμένες. Όταν είσαι αληθινός δεν χρειάζεται να αποδείξεις
τίποτα γιατί η γλώσσα του σώματός σου και ο τόνος της φωνής σου -τα
οποία κάποιοι λένε ότι είναι το 90% της επικοινωνίας- είναι
συντονισμένα με τις σκέψεις σου.
10. «Η συνεχής ανάπτυξη είναι ο νόμος της ζωής. Αυτός που προσπαθεί να
διατηρήσει τα δόγματά του απλώς και μόνο για να μην «εκτίθεται» ως
αδύναμος στους άλλους, οδηγεί τον εαυτό του σε λάθος δρόμο».

2 σχόλια:

  1. Θα ήθελα να σχολιάσω την 4η από τις"10 αρχές του Γκάντι" αυτή που αναφέρεται στο γνωστό "οφθαλμόν αντί οφθαλμού" και την τόσο παρεξηγημένη έννοια που του προσδίδουν!
    Μια φίλη αγαπημένη, Εβραία το θρήσκευμα κάποτε μου είχε στείλει ένα σχετικό κείμενο που σας το παραθέτω για να συμβάλλω έστω και λίγο στην αποκατάσταση αυτής της παρεξήγησης.
    Σε τελική ανάλυση θα συμφωνήσουμε όλοι ότι ο Θεός είναι αγάπη μέσα απ' όποιο φίλτρο-θρησκεία και αν προσπαθούμε να τον προσεγγίσουμε. Ο,τι άλλο το μυαλό μας, μας "υπαγορεύει" απλά επιβεβαιώνει ότι "ο δρόμος μας είναι μακρύς ακόμα και κακοτράχαλος!"
    Οφθαλμόν αντί οφθαλμού
    Η Βίβλος διδάσκει, ότι αρκεί να ζητήσει κανείς συγχώρηση από το Θεό, για αμαρτήματα που έκανε απέναντί Του. Αν δεν λέω τις καθημερινές μου προσευχές, αυτό είναι κάτι ανάμεσα σ' εμένα και στο Θεό, που πρέπει να το τακτοποιήσω. Αν όμως έχω βλάψει ένα άλλο ανθρώπινο πλάσμα, τότε πρέπει να του ζητήσω απ' ευθείας συγχώρηση. Επιπλέον, πρέπει να αποκαταστήσω τη ζημιά που έκανα στο θύμα. Μόνον όταν αποκαταστήσω τα πράγματα, ανάμεσα σε μένα και στην κοινωνία, μπορεί να λάβω συγχώρηση από το Θεό.
    Αν σκότωσα κάποιον, μπορεί μέσα από τη διαδικασία του δικαστηρίου να πρέπει να πληρώσω με τη δική μου ζωή, είτε στην κυριολεξία, είτε με ισόβια φυλάκιση. Αν έχω κλέψει, πρέπει να επιστρέψω όσα έκλεψα. Αν πλήγωσα κάποιον, πρέπει να πληρώσω για τη θεραπεία του. Η άμεση αποκατάσταση της ζημιάς την οποία προκάλεσα, γνωστή στο κοινό δίκαιο ως «δικαιώματα του θύματος». Αντίθετα με την άποψη που επικρατεί, η έκφραση «οφθαλμόν αντί οφθαλμού» δεν σημαίνει εκδίκηση. Στα εβραϊκά είναι άγιν τάχατ άγιν -- «οφθαλμό κάτω από οφθαλμό», που σε ελεύθερη μετάφραση θα λέγαμε οφθαλμό στη θέση οφθαλμού. Είναι γνωστό ότι ποτέ η λέξη τάχατ δεν σημαίνει αντεκδίκηση. Ίσως στα ελληνικά το αντί σημαίνει αντεκδίκηση, αλλά έχει και την άλλη έννοια του αντίτιμου -- αντί αυτού. Όπως δίνω ένα ποτήρι αντί μιας δραχμής. Μ' αυτή την έννοια το μεταφράσανε οι Εβδομήκοντα, δηλαδή οφθαλμό αντί -- αντίτιμο στη θέση ενός οφθαλμού.
    Το Ταλμούδ, όταν επεξεργάστηκε για να εξηγήσει το θέμα αυτό, είναι αδύνατον λέει η Τορά να σκέφτηκε την αντεκδίκηση, διότι η αντεκδίκηση δεν είναι ποτέ με το ίδιο νόμισμα. Αν βγάλουμε το μάτι κάποιου, που έβγαλε το δικό μας, αν είναι διαβητικός θα πεθάνει. Είναι αδύνατον ο Θεός να σκέφτηκε την αντεκδίκηση. Ζήτησε μόνον την αποκατάσταση τη ζημιάς. Γι' αυτό λοιπόν επεξηγεί, ότι αυτός που προκάλεσε μια ζημιά πρέπει να πληρώσει πέντε πράγματα:
    1ον Με ένα εφ' άπαξ πληρώνει την αξία που είχε για το θύμα το μάτι του και την αξία που έχει τώρα, αυτός ο άνθρωπος χωρίς μάτι. Την αξία που είχε το χέρι του πιανίστα και την αξία που έχει τώρα ο πιανίστας, χωρίς το χέρι του. Την αξία που είχε το πόδι του ποδοσφαιριστή και την αξία που έχει τώρα ο ποδοσφαιριστής χωρίς το πόδι του. Έτσι καλύπτει το εφ' άπαξ.
    2ονΤου παρέχει ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ακόμα κι' αν υποτροπιάσει, μέχρις ότου ο ασθενής γιατρευτεί εντελώς.
    3ον Του δίνει την αργομισθία, για όλο τον καιρό που θα μείνει στο νοσοκομείο.
    4ον Του πληρώνει την ψυχική οδύνη, για ό, τι υπέφερε όλο αυτό το διάστημα, ωσότου γίνει καλά.
    5ον Κάτι που δεν έχει ακουστεί ποτέ, του δίνει το αντίτιμο της ντροπής που νοιώθει αυτός ο άνθρωπος, που μειονεκτεί σήμερα στην κοινωνία, γιατί κυκλοφορεί μ' ένα χέρι ή μ' ένα πόδι.
    Αυτά τα πέντε πράγματα αποκαθιστούν πλήρως και σύμφωνα με το πνεύμα της Τορά, είναι το τάχατ άγιν -- κάτω από την αποκατάσταση του οφθαλμού. Στον εβραϊκό νόμο εφαρμόστηκε πάντα σαν οικονομική αποζημίωση για την απώλεια του οφθαλμού, όπως μια σύγχρονη ασφαλιστική πολιτική καταβάλλει ένα καθορισμένο ποσόν για την απώλεια ενός μέλους του σώματος. Επιπλέον, η μορφή της αποζημίωσης που έπρεπε να καταβληθεί, καθοριζόταν από δικαστική απόφαση και όχι από τα ίδια τα άτομα σαν προσωπική εκδίκηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. πολύ ενδιαφέρον το σχόλιο του Ηλιάνθου. Καλό είναι να εμβαθύνουμε λίγο και στις άλλες θρησκείες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή